Uwaga na fałszywe telefony z numerów podszywających się pod numery Banku
Informujemy o kolejnym sposobie działania oszustów podszywających się pod pracownika Banku. W takim przypadku numer telefonu, z którego dzwoni oszust, wyświetla się Klientowi jakby rzeczywiście pochodził z Banku. Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym numery Banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem bankowych systemów bezpieczeństwa.
Poniżej prezentujemy schemat z jakim postępuje oszust:
Oszust podszywający się pod pracownika działu bezpieczeństwa lub działu techniczego Banku, prawdopodobnie będzie znał Twoje imię i nazwisko. Chcąc być wiarygodny na początku przekaże informację o nagrywaniu rozmowy, powołując się na formułę RODO. Poinformuje np. o zablokowaniu przelewu z konta lub rzekomym włamaniu na konto bankowe i usiłowaniu dokonania przelewu. Ale jednocześnie zapewni, że sytuacja jest pod kontrolą i zachęci do pobrania i zainstalowania aplikacji (np. Quicksuport od TeamViewer), pod pretekstem usprawnienia komunikacji z Bankiem lub zdalnego usunięcia złośliwego oprogramowania z komputera.
Jeśli uwierzysz i zainstalujesz aplikację, oszust przejmie kontrolę nad Twoim urządzeniem. Sprytnie pozyska dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. W efekcie wyczyści konto ze wszystkich pieniędzy.
Jak się bronić?
Jakie stosować zasady bezpieczeństwa:
Zarząd Banku Spółdzielczego w Głogowie Małopolskim